Friday, October 29, 2010

plan

pic : google
bismillahirrohmanirrohim...
assalamualaikum korg sume..<--- wajib jwb salam ni..:-)hai,mcm mana hari2 korg sume?hrp2 sumenye bgus2 je la ye?
kali ni fiza nk post psl : plan : organize : details etc...dpt byg x nk ckp psl ape ni?haha..
ok la..let me tell d truth...:-) xfhm la klu2 ni,kn?
ok,apa yg korg akan buat kalau korg nk buat sesuatu perkara?korg jenis main redah or plan btol2?
sbb,ade beberapa jenis manusia kalau diorg nk buat sesuatu perkara...
jenis manusia pertama :
diorg main redah je ape diorg nk buat..mgkin lebih kpd gerak hati kot..

jenis manusia kedua :
diorg plan btol2...apa diorg nk buat?macam mana nk laksanakannya? bila?di mana?berapa?siapa?so detail la pendek kata..

jenis manusia ketiga :
diorg plan tp last2 diorg xdisplin pon dgn rncgn diorg n main redah je...

so,korg termasuk dlm kategori mana?huhu...jwb2...xpe,fiza xnk thu pon jwpn korg..korg jwb n korg smpn dlm hati...:-)

honestly, fiza mmg ske plan,tp kdg2 kite hanya merancang tp Allah yg menntukan?tp xsalah kalau kite plan first...
cthnye,kalau dpt biasiswa tiap2 bln 2,fiza lg ske jot down how much i want to spend, n how much i need to save..korg2 kalau yg dh keje,buat cenggitu tak?hee...i believe some will do that n some will not...it depends la kan?manusia xsemua sama kn?tp fiza rs lg byk kebaikan kalau kite rncg apa yg kite nk buat..but make sure,buat apa ygdh dirancang tu..kne disiplin..kn ade pepatah kata plan your work n work your plan..btol x ni?fiza pon dh lupe dh..correct me if im wrong..:-)

kalau nk g giant pon cthnye,dlm kepala ni dh siap ade list dh ape kebenda yg nk di beli..so,sng la..smpi je,trus cri brg apa yg fiza nk..n insyaAllah, dh xpndg dh bnde2 lain..make sure we know what is our top priority...kn kt skolah dlu, ms kemahiran hidup rsnye, kite ade belajar mana satu keperluan n mana satu kehendak kan?korg igt tak?fiza igt lg ni...bgga ckgu KH fiza igt lg ape yg die ajr..:-) penat lak menaip..mcm byk je fiza taip kali ni..so,pd sape2 yg xpnh nk plan keje2 diorg, mehle kite same2 plan keje2 kite..smga ape yg kte rncg mbwa kebaikan utk kite..insyaAllah...

Saturday, October 23, 2010

monolog

fiza 1 : fiza dh xblh boros2 tau?kne jimat2 n kene menabung setiap bulan..dont shoping2 anymore..no baju on9..no handbag..no kasut anymore...
fiza 2 : baik...hamba menurut perintah...

p/s: fiza boros ke selame ni??? x pon rsnye...:-)

Friday, October 22, 2010

-iwan-kenapa-

asyik post lgu lama je..old school lak rase..haha...ni ade 1 lagu baru yg fiza suke..hehe..:-)

Lirik Lagu Daus AF8 - Kenapa

Tubuhku menggeletar…
Di hati rasa berdebar
Apabila kau muncul menjelma di depan mata
Aku ketandusan kata kerana lidah rasa kelu
Ku cuba tepis perasaan tapi hati menuntut
Apakah sudah masuk musim cinta?

Katakan kenapa kau buat malamku sukar untuk tidur
Menanti esok tiba untuk berjumpa
Katakan kenapa kau buat siangku asyik mengelamun
Kepingin untuk bersama denganmu
Katakan kenapa?

Ku jatuh hati padamu…
Mataku tidak lekang tak jemu-jemu memandang
Bak kata mereka ‘Yang terbaik dari ladang’
Memberikan perasaan teruja yang menggoda jiwa
Setabah mana hati akhirnya pasti mengalah
Apakah sudah masuk musim cinta?

Katakan kenapa kau buat malamku sukar untuk tidur
Menanti esok tiba untuk berjumpa
Katakan kenapa kau buat siangku asyik mengelamun
Kepingin untuk bersama denganmu
Katakan kenapa? (ulang)

Kepingin untuk bersama denganmu
Katakan kenapa?

seribu bayangan

lagi 1 lgu best..dgr ms kt terminal 1..

Kau masih menduga sehingga kini
Andai ku bersenda dengan teka teki
Seribu bayangan aku gambarkan
Masih lagi kau tak mengerti

Sedalamnya lautan tingginya bulan
Bisa disentuh dengan pengetahuan
Sepahitnya hempedu bisa ditelan
Jika itulah penawarnya

Inikan pula perasaan
Yang lahir dari jiwa
Dan kita sama sama merasa
Denyut kasihnya

Bukan sengaja aku merahsiakan cinta
Tapi curiga kau kan tersalah sangka
Kerana kita rasa bangga bila dipuja
Dan rasa keji bila dihina

Kerna kita menolak segala bencana
Dan asyik bergembira dengan nikmatnya
Sedangkan semua ini adalah takdirNya
Dan kita harus bersyukur sentiasa

Bukannya teka teki gurauan hati
Sekadar melindung kasih yang tersembunyi
Bukan mudah mencari kasih abadi
Dalam terang ia sembunyi



biasan

hari tu ms dlm kete,terdengar ade org nyanyi lgu ni..oh ade org thu lgu ni la..fiza xpnh dgr..mcm best la..lagu ni dh lame kot..lagu2 lame ni kdg2,melodi die best2..kata2 die lak mmg mendalam..teringt lirik lagu salem : suci dalam debu..blh korg imagine x suci dlm debu?debu tu kan kotor kn?tp ade part yg suci dlm kekotoran@debu tu..mendalam tol mkna die..fiza xamik sastera then xreti sgt2 nk explain2 ni..tp yg pasti fiza fhm mksd tersirat tu..ni lirik lgu biasan..sape2 yg nk dgr lagu tu mcm mana klik kt sini..

To' Ki

Biasan

Biasan kaca itu
Tersenyum memandangku
Membongkar satu noda
Menghiris satu jiwa

Memaksa senyum madu
Dibalik raut lesu
Tersingkap impianmu
Dicemar janji palsu

Aku yang bersalah
Janji takku endah
Terperangkapku dengan bisikannya
Bebaskanlah aku
Dari dibelenggu
Dari pintu kaca yang bermadu
Bantulah diriku
Arah mana satu
Memecah pintu balik kaca ohh...

Ku cinta dia
Bayang wajahmu
Genggam bersama
Cinta itu

Wednesday, October 20, 2010

20102010

hari ni 20102010
cntik kn no ni?
tarikh ni sekali seumur hidup je ni
xkn ade tarikh ni dh lps ni..
so ape yg menarik 20102010 dlm hidup korg sume?
fiza?fiza xde pape yg menarik pon..:-)
still bertungkus lumus menyiapkan research n buat keje2 lain..
nothing interesting today..
is there anyone who want to make my day interesting today?
haha...
pic : google



Tuesday, October 19, 2010

fiza di sini..:-)

hai..assalamualaikum sumer..
dh lame xupdate blog..bkn pe..byk sgt problem ngn layout blog n setting blog sjk kebelakangan ni..
en seepot mengadu die xleh nk komen blog fiza ni..fiza pon xthu ape mslh die..last2, en seepot rekemen suh tukar embedded komen ke pop up komen..mgkin embedded komen tu lg berat kot dr pop up pnye..ble berat, performance slow of course..ble performance slow, then user xleh komen..so, lps tkr embedded komen ke popup komen, mslh dh settle..en seepot dh blh komen dh..;-) org lain blh jgk la..

weekend lps, fiza ngn my half g survey2 pe yg patut..i have an idea to decorate my things after this..no need to buy all..sbb ble nk bli sume, of course la bajet bertambah..nak ambik gmbr hiasan yg lawa2 tu tp not allowed to take pic la plak..so xde pic la..:-)

then,semalam,fiza n d gang g jln2 kt PD..kema yg ajk..ok la..pg tu smpt dtg kejap kmpus..then ptg tu,lps asar, kitorg gerak ke PD..hri bkn weekend,so xrmi org..





Monday, October 11, 2010

sebuah alkisah...

Dia terlalu sayangkan aku. Itu yang aku sangat pasti. Atas sebab itu aku rasa terlalu selesa kerana aku yakin dia tak kan meninggalkan aku. Dia sanggup mengetepikan kepentingan diri sebab nak menjaga hati aku. Sering aku biarkan dia memujuk dirinya sendiri bila dia merajuk. Buat apa aku nak pening-pening pujuk dia kalau dia sendiri akan kembali padaku dan meminta maaf atas keterlanjuran sikapnya sendiri. Sebarang perselisihan, dia yang akan mengalah dan dia akan menyalahkan dirinya sendiri walaupun jelas memang salahku.

Dia wanita yang rela berkorban apa sahaja kecuali satu, dia tak mahu dirinya disentuh sebelum kami memiliki ikatan yang sah . Dan atas sebab yang satu itu aku rasa dia perempuan yang membosankan. Nak pimpin tangan pun tak boleh. Apatah lagi nak peluk. Ada pun bergesel bahu itu pun sebab aku yang sengaja. Sampai satu tahap aku rasa dia sangat membosankan. Aku cemburu tengok kawan-kawan aku boleh pegang tangan awek diorang. Tapi aku? Bila aku cakap macam tu, dia cuma senyum dan cakap pada aku, “Belum tentu perempuan yang sentuh boyfriend dia tu sayang boyfriend dia lebih dari saya sayang awak… Belum tentu perempuan tu ada masa susah senang boyfriend dia macam saya ada untuk awak…

Yang nyata, aku langsung tak setuju jawapan dia tu. Aku tengok pasangan lain bahagia, sudah tentu girlfriend kawan-kawan aku sayangkan mereka sebab girlfriend masing-masing membelai kawan-kawan aku dengan penuh kasih sayang. Tapi aku? Jangan harap. Balik-balik jawapan yang sama. Tunggu lepas kahwin. Aku bosan tahu tak! Sampai satu masa aku dah tak tahan lagi. Aku minta kami berpisah. Aku nampak air matanya berlinang tapi sikit pun aku tak rasa kasihan.

“Mungkin kita tak ada jodoh. Awak lelaki yang baik. Awak berhak dapat perempuan yang lebih baik. Saya nak awak janji dengan saya satu benda, untuk kali terakhir. Satu hari nanti bila awak jatuh cinta dan awak betul-betul sayangkan dia, hargai perempuan tu. Mudah-mudahan perempuan tu akan sayang awak, terima awak seadanya, hormati awak sebagai lelaki dan yang paling penting bahagiakan awak. Saya akan bahagia tengok awak bahagia,” tu kata-kata terakhir dia untuk aku. Dia senyum walaupun air mata berlinang.

Argh! Tak habis-habis nak tunjuk mulia. Bosanlah dengan perempuan macam ni. Malas aku menghadap dia lama-lama. Cepat-cepat aku nak blah dari situ. Tiba-tiba ada bunyi hon dan sedar-sedar aku sudah tersungkur di seberang jalan. Satu dentuman yang kuat bergema dan aku lihat dia terbaring di hadapan sebuah kereta. Dia selamatkan aku! Lelaki yang dah menyakitinya! Darah membuak-buak keluar dari kepalanya. Ambulans datang dan membawa aku dan dia pergi.

Di hospital keadaan kelam kabut. Dia perlu dibedah segera kerana kecederaan teruk di kepala. Ramai kawan-kawan dan keluarganya turut ada sama. Aku tengok seorang wanita yang hampir sebaya ibuku menangis. Mungkin ibu dia. Mengalirnya air mata seorang ibu kerana aku. Rasa bersalah menimpa aku. Aku dah sakiti dia tapi dia rela berkorban nyawa untuk aku. Aku berdoa semoga dia selamat. Semoga aku sempat meminta maaf. Semoga masih ada ruang dalam hati dia untuk aku. Dia sangat baik. Aku tak mahu kehilangan dia. Dia ikhlas sayangkan aku.

Selepas beberapa jam pembedahan selesai. Dia berada di dalam ICU. Dia koma, tapi doktor kata dia masih mampu mendengar. Tiba-tiba seorang kawannya menghampiri aku. Kawannya menghulurkan sesuatu. “Aku rasa benda ni dia nak bagi pada kau,” hanya itu yang gadis itu ucapkan pada aku. Kawannya terus berlalu selepas itu. Pandangan kawannya pada aku penuh benci. Tahukan kawan dia tentang kejadian sebenar? Yang nyata aku tak pernah mahu berbaik dengan kawan-kawan dia. Pernah juga dia bersuara tentang hal itu tapi aku sekadar buat tak tahu.

Pulang sahaja aku buka bungkusan itu. Pasti hadiah untuk hari lahirku. Hari lahirku dua minggu lagi. Balutan kertas itu kubuka dan di dalamnya ada botol kaca berbentuk hati. Di dalam botol itu penuh dengan origami berbentuk bintang. Ada kad kecil berwarna biru kegemaranku. Aku sebak membaca bait-bait dalam kad itu.

“Dalam origami bintang ni ada kata-kata saya untuk awak. Awak buka setiap hari SATU sahaja. Mungkin saya tak dapat nak hubungi awak setiap hari sebab kesibukan kerja. Tapi, bila awak baca setiap hari, anggaplah setiap hari saya berhubung dengan awak. Saya nak awak tahu setiap masa awak ada dalam hati saya. Happy Birthday sayang…”

Aku buka botol kaca berbentuk hati itu dan kuambil satu bintang. Kubuka origami itu dan di dalamnya tertulis, “Love is like a poisonous mushroom. You don’t know if it is the real thing until it is too late..” Aku tersenyum sendiri. Aku buka lagi bintang yang seterusnya. Walaupun dia meletakkan syarat satu hari cuma satu. Di dalam semua origami itu penuh kata-kata semangatnya untuk aku dan suara cintanya yang ikhlas. Demi Allah, sepanjang aku bergelar lelaki dewasa, inilah pertama kali aku menangis semahunya. Air mata aku tak berhenti mengalir sepanjang membaca kata-kata dalam origami itu sehingga habis semuanya kubaca. Aku telah menyakiti seorang wanita yang luhur.

Aku melawatnya di hospital. Walaupun mukanya penuh calar, bibirnya pucat dan kepalanya berbalut, dia tetap cantik di mata aku. Dia bukanlah wanita yang memerlukan make up tebal kerana dia memiliki kecantikan asli. Atas sebab itu aku menghalangnya terlalu rapat dengan mana-mana lelaki kerana gusar jika ada yang tertarik. Dia sekadar menurut. Demi menjaga hati aku. Aku capai tangannya yang berselirat dengan pelbagai wayar yang aku pun tak tahu. Sejuk tapi betapa lembutnya tangannya. Pertama kali aku menyentuhnya.

Aku bisikkan ketelinganya, “Sayang..saya datang… Cepatlah sedar. Saya rindukan awak. Saya banyak bersalah pada awak. Saya minta maaf,” pertama kali aku minta maaf darinya. Tiba-tiba denyutan nadinya jadi tidak menentu. Aku panic.

“Hei, apa yang kau dah buat pada dia? Tak cukup kau sakiti kawan aku?” jerkahan kawannya mengejutkan aku. Doktor dan beberapa jururawat bergegas masuk dan aku diminta keluar.

Setiap hari aku berdoa supaya dia cepat sembuh, cepat sedar. Aku gusar sekiranya Allah mengambil nyawanya. Bukan aku tidak redha dengan ketentuan, aku sedar aku masih perlukan dia. Aku sayangkan dia. Genap dua minggu, aku mendapat berita dia sudah sedar. Aku bersyukur. Inilah hadiah hari lahir yang paling bermakna untuk aku. Dia juga sudah dipindahkan ke wad biasa. Aku mahu melawat dia. Aku rindu senyuman dia.

Aku mendapat panggilan telefon yang meminta aku mengambil tempahan. Namun kerana terlalu gelojoh, aku terlanggar botol kaca bentuk hati pemberian dia. Ah, semuanya akan aku uruskan nanti. Aku biarkan serpihan kaca bertaburan di lantai.

Tak sangka dia menempah kek khas untuk aku. Dia atas kek itu tertera bahagian belakang jersi pasukan bola sepak kegemaranku, Arsenal berserta namaku dan nombor kegemaranku. Aku senyum sendiri. Bahagianya aku.

“Abang bertuah. Girlfriend abang cakap dia tak tahu apa-apa fasal bola. Dia cuma tahu pasukan apa yang abang minat dan nombor yang abang suka. Sebab tu dia tempah kek ni khas untuk abang dan minta abang ambil sebab dia nak buat surprise. Dia cakap

dia nak makan kek ni dengan abang. Kakak tu cantik, baik pulak tu. Abang kirim salam pada akak ya? Abang jaga akak tu elok-elok,” ramah gadis yang bekerja sebagai juruwang di kedai itu memberitahuku. Aku senyum sepanjang jalan ke hospital.

Sampai di hospital aku lihat dia sedang duduk di atas katil. Tiada sesiapa bersamanya. Dia sekadar termenung. Aku senyum padanya. Dia seakan terkejut melihat aku datang. Aku terfikir juga, boleh ke orang sakit makan kek? Tapi kan dia nak makan kek ni dengan aku.

“Sayang.. terima kasih kek ni. Saya happy sangat awak dah sedar. Adik cashier kedai tu kirim salam pada awak. Dia cakap awak nak makan kek ni dengan saya. Saya suapkan ya?” aku suakan sudu pada dia. Tapi sesuatu yang aku tak pernah duga, dia tepis tangan aku sampai sudu terpelanting ke lantai. Dia tak pernah kasar dengan aku. Dia selalu melayan aku dengan lembut. Aku pernah cuba pegang tangan dia pun dia tolak dengan baik. Mungkin dia terlalu terluka dengan aku.

“Baliklah. Saya makin sakit tengok awak. Bawak balik kek tu sekali. Saya tak nak tengok apa-apa berkaitan awak lagi,” pantas dia menarik selimut menutup muka. Aku terkedu sendiri. Dia tak mahu pandang aku lagi. Hati dia dah tertutup untuk aku. Dia tak pernah macam ni. “Baliklah. Saya makin sakit tengok awak. Bawak balik kek tu sekali. Saya tak nak tengok apa-apa berkaitan awak lagi,” pantas dia menarik selimut menutup muka. Aku terkedu sendiri. Dia tak mahu pandang aku lagi. Hati dia dah tertutup untuk aku. Dia tak pernah macam ni.

Selang beberapa hari, aku datang lagi tapi katil dia sudah kosong. Aku risau jika apa-apa yang buruk berlaku padanya. Dari jururawat aku tahu dia sudah dibenarkan pulang kerana keadaanya sudah stabil. Tapi yang mebuatkan jantung aku hampir gugur bila jururawat itu memberitahu dia masih menjalani rawatan susulan dan terapi kerana dia lumpuh. Dia lumpuh kerana aku!

Itu semua tiga tahun yang lalu. Sejak kejadian tu aku tak pernah jumpa dia lagi. Tahu apa-apa khabar berita pun tidak kerana aku memang tak pernah nak berbaik dengan kawan-kawannya. Walaupun sudah tiga tahun tapi aku masih merinduinya. Aku tak jumpa wanita yang mampu menyayangi aku lebih dari dia. Ah, panjangnya menung aku sampai nasi di hadapan mata sudah hampir dingin.

Baru aku hendak menyuap makanan ke dalam mulut, mataku terpaku pada satu wajah yang duduk selang beberapa meja dari aku. Dia? Aku pasti tu dia. Senyum dia masih sama. Tapi keadaan tidak lagi serupa. Dia sedang makan bersama lelaki lain.

Sesekali aku lihat dia mengusap perutnya. Dia mengandung. Maknanya dia sudah kahwin. Dan aku lihat lelaki yang juga makan di sebelahnya mengusap-usap tangan dia. Pasti itu suaminya. Dan aku sedar aku tak setanding suaminya sebab lelaki itu kelihatan lebih serba-serbi dari aku. Air mataku rasa ingin mengalir. Senyuman mahal milik dia yang dulu cuma untuk aku kini khas buat lelaki lain.

Suaminya lelaki bertuah. Itu aku tak nafikan. Cuma suaminya yang dapat menyentuhnya. Cuma suaminya yang dapat melihat apa yang terlindung. Dan aku sangat pasti, cuma suaminya yang mendapat takhta paling agung dalam hatinya yang suci.

Dia seperti botol kaca berbentuk hati yang pernah diberikan padaku dulu. Botol itu sudah pecah, namun aku sudah ganti dengan yang baru. Yang sama tapi tak serupa. Botol yang lama dipilih oleh dia dan yang baru dipilih oleh aku. Walapun aku masih menyimpan serpihan kaca botol itu, bentuknya tak lagi sama macam dulu. Dan sangat mustahil untuk kembali seperti dulu.

Pesanan buat semua lelaki, hargailah wanita yang menyayangi kamu. Jangan jadi macam aku. Matanya sangat cantik tapi aku selalu biarkan dia mengalirkan air mata dengan perbuatanku. Hidungnya yang kecil dan comel selalu aku sesakkan dengan asap rokokku walaupun aku tahu dia tak suka dan asap rokok boleh buat dia sakit kepala. Bibirnya sangat indah tapi aku selalu biarkan bibir itu tersenyum paksa kerana mangalah dengan setiap kemahuanku. Telinganya aku tak pernah nampak, terlindung, tapi telinga itu sering aku biarkan menerima segala marahku. Hatinya sangat lembut, dan aku selalu toreh dengan belati tajam dan aku biarkan dia merawat sendiri luka itu. Akhirnya, aku hanyalah lelaki ego yang tak memiliki apa-apa kerana dia sudah dimiliki orang lain.


sumber : http://www.facebook.com/note.php?note_id=156964924334934&id=1135655565&ref=mf

111010

trget : finish 1 paper before end of this week...smgt2...
this trget mgkin akn membuatkn anda2 semua bersemangat jge utk siapkan paper..
ayuh semua!!! :-)

next week mgkin ade seminar lg..tggu kertas kerja diluluskan dlu..
tp seminar ni sgt2 related to my field of research n will help me a lot!!!

dh third sem alredy n next sem will be my last sem..insyaAllah...semoga Allah permudahkan urusanku...

051110 deepavali
171110 hari raya korban

mgkin akn pulang pd 041110..
bkn nk smbut deepavali tp there is a big discussion need to do...
hope everything is smooth n fine...

Saturday, October 9, 2010

dh hbs exm dahh..

yea!!!exm dh hbs..boleh thn la soalan exm td..pas exm, my half tmnkn gi servis kete..nsb baik gak die tmn..besenye fiza g servis, die charge myk htm tu hrga lain..tp ble laki yg dtg,blh plak die kasik hrge yg lg murah...so mknenye,selame ni fiza kne tipu la??mntg2 kite ni pompuan, die ltk hrge tggi2..fiza mmg xthu bnde2 mcm ni..gi kdi,hntr servis n byr je..so,ble org yg thu dlm bab2 ni advice kite, at least, we learn something, right?thats it about car..
pic : ambik kt sini

esok, ade agenda pnting!!nerves+gbra+takut...


Thursday, October 7, 2010

ngntuxxx


tgh stdy utk professional exam sabtu ni...byk lg ni nk kne hbskan..tggl lg 4chapters..hope, i can finish the chapters...tp time2 stdy ni la mcm2 prasaan ade...ngntuxx la...boring la..rs cm nk tdo pon ade...haha..but i cant..kalo tdo,xsmpt nih..esok lak kne g puchong...thats y,kalau blh,kne hbskan hri ni jgk..

Monday, October 4, 2010

finish my training

juz finish my training today..n im sooo tired...no weekend last week n hope to have a wonderful weekend this week...:-)

tomorow, i'll attend "jamuan mkn2" for postgradute stdnts..previously, the date was on 8th but changed to 5th..its a good news 4 me, coz on 8th, i need to join a trip to puchong..so, mkn2 again tmorow..:-)